g│ˇwna kontakt studio fotografia kursy panoramy aktualnoÂci galeria wspˇ│praca case studies blog

   » Podstawy Fotografii PRACA APARATEM
   » Warsztaty wideoklipu z Yachem Paszkiewiczem
   » Warsztaty FOTOGRAFIA WIELKOFORMATOWA
   » Kronika kurs├│w W07
   » Kronika kurs├│w W01
   » SZKOLENIA:
   » PODSTAWY FOTOGRAFII
   » Warsztaty ┼ÜWIAT┼üO STUDYJNE
   » inne kursy
   » komunikaty










Specjalistyczne warsztaty "FOTOGRAFIA WIELKOFORMATOWA"

17-19 wrze┼Ťnia 2011

Uwaga, to jest anons archiwalny, pozostawiony tu, gdyż dobrze odzwierciedla warunki kursu. Najbliższa edycja będzie miała miejsce prawdopodobnie na wiosnę 2015.
Zainteresowanych prosz─Ö o kontakt.




 
 
   







































Tachihara
















Michal Mazurkiewicz






























































Super Speed Graphic











Polaroid 8x10













































































































Michal Mazurkiewicz 
Fotografia
cyfrowa osi─ůgn─Ö┼éa ju┼╝ tak wysoki poziom, ┼╝e bezwzgl─Ödnie wypiera tradycyjne materia┼éy ┼Ťwiat┼éoczu┼ée z coraz wi─Ökszego obszaru zastosowa┼ä techniki fotograficznej.
Czy w tej sytuacji fotografia wielkoformatowa ma jeszcze jakie┼Ť praktyczne uzasadnienie?

Tak!
Wielki format posiada mo┼╝liwo┼Ťci techniczne oraz ┼Ťrodki stylistyczne obrazowania jakich nie wygenerujemy z lustrzanki cyfrowej ani w programie do obr├│bki zdj─Ö─ç.

Pokr├│tce. Jakie to ┼Ťrodki?

1. Mo┼╝liwo┼Ť─ç odwzorowania wielokrotnie wi─Öcej szczeg├│┼é├│w ni┼╝ na fotografii ma┼éoobrazkowej, w tym tak┼╝e cyfrowej. (Wsp├│┼éczesne zastosowanie: puzzle, wystr├│j wn─Ötrz, fotografia samochod├│w, fotografia architektury, wn─Ötrz, mebli, zdj─Öcia zbiorowe tysi─Öcznych grup ludzi)

2. Efekty plastyczne (efekt g┼éadzi, efekt jedwabisto┼Ťci, efekt g┼é─Öbi)

3. Zdecydowanie wi─Öksza elastyczno┼Ť─ç operowania g┼é─Öbi─ů ostro┼Ťci (ekstremalne zwi─Ökszenie g┼é─Öbi ostro┼Ťci ÔÇô spod ÔÇ×nosaÔÇŁ po niesko┼äczono┼Ť─ç, zmniejszenie g┼é─Öbi ostro┼Ťci do 1cm np. przy portrecie ÔÇô efekt kosmetyczny, i mo┼╝liwo┼Ť─ç modelowania tej g┼é─Öbi w inny spos├│b ni┼╝ ty┼é/prz├│d)

4. Mo┼╝liwo┼Ť─ç stosowania koneserskich technik rejestracji obrazu (dagerotypia, mokry kolodion, polaroid)

5. Mo┼╝liwo┼Ť─ç korekcji perspektywy na etapie pierwotnej rejestracji obrazu (przed mo┼╝liwo┼Ťci─ů korekcji perspektywy w komputerze by┼éa to jedyna metoda w fotografii architektury, teraz uzasadniona np. przy orygina┼éach polaroidach)


Wersja beta
Na wniosek ÔÇ×grupy inicjatywnejÔÇŁ organizuj─Ö prototypowe warsztaty ÔÇ×Fotografia wielkoformatowaÔÇŁ.
Tylko od odzewu os├│b zainteresowanych zale┼╝y czy wejd─ů one do kanonu moich kurs├│w tak, jak ÔÇ×┼Üwiat┼éo studyjneÔÇŁ lub ÔÇ×Podstawy fotografiiÔÇŁ.
Warsztaty rozpoczynaj─ů si─Ö w pi─ůtek od spotkania teoretycznego, ale ju┼╝ z elementami praktycznymi.
Zapoznamy si─Ö z sze┼Ťcioma r├│┼╝nej konstrukcji aparatami wielkoformatowymi.
B─Ödzie mo┼╝na dotkn─ů─ç, treningowo nastawi─ç ostro┼Ť─ç, popstryka─ç migawk─ů itp., itd.,
Zapoznamy się z rodzajami ładunków do aparatów wielkoformatowych. Na koniec w ciemni załadujemy je do kaset.
Sobota i niedziela to dni sesyjne, czyli akcja. Po prostu robienie zdj─Ö─ç. Do dyspozycji studio wraz z ca┼éym osprz─Ötem. Bardzo mi zale┼╝y na wyj┼Ťciu w plener. Dlatego je┼Ťli tylko pierwszy dzie┼ä b─Ödzie pogodny udajemy si─Ö w plener. A studio lub inne lokacje pod dachem zostawiamy na drugi dzie┼ä. Je┼Ťli sobota b─Ödzie deszczowa pracujemy pod dachem licz─ůc na pogodn─ů niedziel─Ö.


Zestaw zadań
do zrealizowania na warsztatach.
1. Przegl─ůd wybitnych fotografii wyr├│┼╝niaj─ůcych si─Ö ┼Ťrodkami stylistycznymi dost─Öpnymi tylko w technice wielkiego formatu.
2. Prezentacja sprz─Ötu wielkoformatowego
3. Prezentacja zagadnień technicznych nie spotykanych w fotografii małoobrazkowej
4. Wyja┼Ťnienie termin├│w tilt, swing, shift, standard, suport, mat├│wka, fresnel, miech, beret, kompendium, okular, ┼éawa optyczna, field camera, VAT, yawn free, range finder, krzywka, regu┼éa Schempfluga, korekta na makro.
5. Om├│wienie istniej─ůcych aplikacji technik dost─Öpnych w wielkim formacie na systemy fotografii ma┼éoobrazkowej i cyfrowej.
6. Manualne ćwiczenia z obsługi sprzętu fotograficznego, odnajdywanie cech obrazu wielkoformatowego.
7. Prezentacja i charakterystyka materiałów fotograficznych
8. Wykorzystanie aparatu cyfrowego do wspomagania techniki wielkoformatowej.
9. Zdj─Öcie ze zwi─Ökszon─ů g┼é─Öbi─ů ostro┼Ťci za pomoc─ů techniki tilt (pok┼éaniania standard├│w)
10. Zdj─Öcie z pomniejszon─ů g┼é─Öbi─ů ostro┼Ťci (tilt)
11. Zdj─Öcie z korekt─ů perspektywy (shift)
12. Zdj─Öcia ze sko┼Ťnym rozk┼éadem g┼é─Öbi ostro┼Ťci (tilt)
13. Zdjęcia na materiałach Polaroid 8x10 in
14. Zdj─Öcia na wielkoformatowych materia┼éach rejestruj─ůcych obrazy w podczerwieni (IR)
15. Portret w wielkim formacie
16. Pejza┼╝ w wielkim formacie
17. Wywołanie naeksponowanych cz-b materiałów fotograficznych


Zasoby
Dysponuj─Ö wszelkimi zasobami do realizacji wyszczeg├│lnionych zada┼ä, lecz z uwagi na pionierski charakter warsztat├│w b─Ödziemy je dobiera─ç w spos├│b spontaniczny, podejmuj─ůc decyzj─Ö kolegialnie.
Nie wiem czy zdo┼éamy zrealizowa─ç wszystkie, lecz wiem, ┼╝e przy ewentualnych kolejnych edycjach ukonstytuuje si─Ö ┼Ťcis┼éy program i nie b─Ödzie tak wiele propozycji. Mi─Ödzy innymi nie wiadomo, czy b─Öd─ů wci─ů┼╝ dost─Öpne niekt├│re materia┼éy fotograficzne, kt├│rych produkcja zosta┼éa zaprzestana oraz czy bardziej nieprzewidywalna pogoda okresu jesienno-zimowego pozwoli na wyj┼Ťcia plenerowe.
Warsztatowicze b─Öd─ů mieli do dyspozycji 6 aparat├│w wielkoformatowych. B─Öd─ů to: Tachihara 8x10, Sinar 4x5, Graflexy 4x5, Horseman LX 4x5 oraz ciekawy zestaw optyki.


Koszty
Oczywist─ů pozastylistyczn─ů cech─ů fotografii wielkoformatowej jest koszt materia┼é├│w, kt├│ry jest zwi─ůzany z ka┼╝dym naci┼Ťni─Öciem spustu. Nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e zazwyczaj koszt materia┼é├│w i ich obr├│bki jest proporcjonalny do ich powierzchni. Je┼╝eli jedna szitka materia┼éu diapozytywowego 4x5cala kosztuje 13 z┼é, to znaczy, ┼╝e ten sam materia┼é w wersji 8x10 cala b─Ödzie kosztowa┼é ok. 50z┼é.
We┼║my jednak pod uwag─Ö, fakt, ┼╝e: bardziej profesjonalne aparaty cyfrowe to wydatek oko┼éo 7 tys. z┼é a cyfrowy ┼Ťredni format 10 razy dro┼╝szy.
Warto rozwa┼╝y─ç, czy siedz─ůcych w g┼éowie projekt├│w nie zrealizowa─ç wielkim formatem. Warto te┼╝ przejrze─ç oferty na aukcjach internetowych, gdzie na skutek dominacji cyfry przepi─Ökne aparaty wielkoformatowe, kiedy┼Ť nieosi─ůgalne, dzi┼Ť mo┼╝na kupi─ç za 7 ÔÇô 10 procent pierwotnej ceny. Oczywi┼Ťcie w stanie pe┼énej funkcjonalno┼Ťci i niejednokrotnie wygl─ůdaj─ůce jak nowe.


Materiały
W ramach op┼éaty za warsztaty ok 350 z┼é to koszty materia┼é├│w fotograficznych. Opr├│cz materia┼é├│w ┼Ťrednioformatowych i 4x5 cala ka┼╝demu uczestnikowi przypadnie do na┼Ťwietlenia 1 b┼éona diapozytywu barwnego 8x10 cala i jeden listek Polaroida 8x10 cala. Koszt ÔÇ×pstrykni─ÖciaÔÇŁ na diapozytywie barwnym 8x10 cala to ok. 50z┼é za arkusz b┼éony oraz koszt wywo┼éania. Koszt na┼Ťwietlenia Polaroida 8x10 cala to ok. 75 z┼é i cena tych materia┼é├│w wci─ů┼╝ ro┼Ťnie, poniewa┼╝ kilka lat temu zaprzestano ich produkcji i prawdopodobnie ju┼╝ nigdy nie zostanie wznowiona. Pami─Ötajmy, ze polaroidowy obrazek jest przedmiotem unikatowym. Nie da si─Ö go zreprodukowa─ç w taki spos├│b, aby reprodukcja nadal by┼éa polaroidem. St─ůd te┼╝ obrazy polaroidowe o tak du┼╝ym formacie, je┼Ťli dodatkowo maj─ů warto┼Ťciow─ů tre┼Ť─ç, s─ů bardzo cenione przez kolekcjoner├│w fotografii.

Jeszcze jedna cecha fotografii wielkoformatowej:
Ze wzgl─Ödu na realne koszty i ograniczon─ů ilo┼Ť─ç materia┼é├│w nie masz wyj┼Ťcia...
Musisz my┼Ťle─ç!


Tre┼Ť─ç zdj─Ö─ç
Aby ranga prac, kt├│re powstan─ů na warsztatach by┼éa adekwatna do formy i ponoszonych koszt├│w technicznych dobrze by┼éoby, aby uczestnicy wcze┼Ťniej przygotowali sobie projekt. Oczywi┼Ťcie taki projekt w kt├│rym wykorzystanie wielkiego formatu b─Ödzie uzasadnione. Dotyczy to g┼é├│wnie technik 8x10 cala. Mo┼╝liwo┼Ť─ç fizycznej realizacji danego projektu mo┼╝na ze mn─ů konsultowa─ç. Tre┼Ťci─ů projektu mo┼╝e by─ç aran┼╝acja w studio, dotarcie o okre┼Ťlonej porze w okre┼Ťlone miejsce w terenie lub nawet zaaran┼╝owanie sesji na innej lokacji ni┼╝ studio, pod warunkiem, ┼╝e ca┼éa grupa warsztatowa b─Ödzie mia┼éa tam dost─Öp. Dla wytrwa┼éych nie wykluczam akcji nocnej. W ramach projektu mo┼╝na zaanga┼╝owa─ç na okre┼Ťlone godziny swoich modeli/modelki lub stylist├│w.


Sprzęt własny
Prosz─Ö warsztatowicz├│w, aby, je┼Ťli to mo┼╝liwe, przynie┼Ťli swoje statywy (im ci─Ö┼╝szy tym lepszy) oraz, ewentualnie, posiadany przez siebie sprz─Öt wielkoformatowy. (Z perspektyw─ů zakupu tego rodzaju sprz─Ötu proponuj─Ö wstrzyma─ç si─Ö do ko┼äca warsztat├│w. Warsztaty daj─ů dodatkowe wnioski w tym kierunku).


Sport ekstremalny?
Poniewa┼╝ pami─Ötam moje emocje podczas inicjacji wielkoformatowej powiem tylko, ┼╝e jest to ekscytuj─ůce w podobnym stopniu jak pierwsze nurkowanie w Morzu Czerwonym, albo pierwsze poderwanie si─Ö na paralotni.
Wi─Öc nie traktujcie warsztat├│w jak such─ů edukacj─Ö, ale tak┼╝e jako atrakcyjne i intensywne sp─Ödzenie ko┼äc├│wki wakacji.

Dodam tylko, ┼╝e sam, w┼éa┼Ťnie na te warsztaty, zostawiam sobie na┼Ťwietlenie mojego pierwszego w ┼╝yciu polaroida 8x10 cala.


Interakcja
W kwestii dalszych zapyta┼ä, roboczych konsultacji oraz w┼éasnych wniosk├│w i oczekiwa┼ä licz─Ö na kontakt zainteresowanych os├│b bezpo┼Ťrednio ze mn─ů. Zapraszam!

Micha┼é Mazurkiewicz 
Zgłoszenia na kurs
Aktualnie przyjmujemy zg┼éoszenia na warsztaty, kt├│re odb─Öd─ů si─Ö w weekend 17-19 wrze┼Ťnia 2011
Zaj─Öcia b─Öd─ů odbywa─ç si─Ö w nast─Öpuj─ůcych godzinach: Pi─ůtek 17:00 ÔÇô 21:00, Sobota 10:00 ÔÇô 19:00 z przerw─ů na posi┼éek oraz Niedziela 10:00 ÔÇô 19:00 z przerw─ů na posi┼éek.


Ilo┼Ť─ç miejsc jest ograniczona. Kurs ma charakter intensywnych zaj─Ö─ç praktycznych. Drugi i trzeci dzie┼ä warsztat├│w to praktycznie ci─ůg sesji zdj─Öciowych. Dlatego maksymalna ilo┼Ť─ç uczestnik├│w wynosi 6 os├│b. O przyj─Öciu na kurs decyduje kolejno┼Ť─ç nadej┼Ťcia zg┼éoszenia.

Zgłoszenia na kurs można dokonać mailowo lub telefonicznie.

Zgłoszenie wymaga podania imienia i nazwiska oraz kontaktowego numeru telefonu.
Osoby zg┼éaszaj─ůce si─Ö zostan─ů powiadomione o zarezerwowaniu dla nich miejsca na kursie.

Kontakty do zapytań i zgłoszeń:
E-mail: kursy@fantomas.pl ,
tel. 601 63 64 64


Koszt warsztatów: 700zł od osoby. Opłata pobierana jest na pierwszych zajęciach.
W ramach kosztu warsztat├│w napoje i bardzo drobne przek─ůski.
Koszt ew. zamawianego posiłku nie wchodzi w cenę kursu.

W celu uregulowania kwestii korzystania z praw autorskich przez tw├│rc├│w i wsp├│┼étw├│rc├│w (stylistki i modelki) wszyscy wsp├│┼éwykonawcy podpisuj─ů porozumienie o nast─Öpuj─ůcej tre┼Ťci...

Miejsce spotkań:
Studio Fotografii Reklamowej FANTOMAS
Adres studia:
Sopot Wy┼Ťcigi
ul.Rzemie┼Ťlnicza 5
Budynek Fitness Klubu Kolaseum

Terminy szkole┼ä ustalane s─ů na podstawie intensywno┼Ťci zg┼éosze┼ä i zapyta┼ä mailowych lub telefonicznych.
Dla zorganizowanych grup istnieje mo┼╝liwo┼Ť─ç przeprowadzenia warsztat├│w w dowolnym terminie i miejscu.
Warsztaty ÔÇ×FOTOGRAFIA WIELKOFORMATOWAÔÇŁ odbywaj─ů si─Ö przeci─Ötnie co 2 miesi─ůce. Wszystkie osoby kt├│re wy┼Ťl─ů maila z tytu┼éem ÔÇ×Warsztaty FOTOGRAFIA WIELKOFORMATOWAÔÇŁ zostan─ů powiadomione o najbli┼╝szym ustalonym terminie warsztat├│w, co najmniej na tydzie┼ä przed!











Zobacz zdj─Öcia.
W linkach zamieszczonych w poni┼╝szym tek┼Ťcie znajdziecie zdj─Öcia ilustruj─ůce efekty jakie mo┼╝na uzyska─ç stosuj─ůc ┼Ťrodki stylistyczne w┼éa┼Ťciwe dla fotografii wielkoformatowej.

Pozioma p┼éaszczyzna ostro┼Ťci: przyk┼éad 01.

Mocne rozostrzenia nawet przy szerokok─ůtnych obiektywach: przyk┼éad 02, przyk┼éad 03.

Zwi─Ökszanie g┼é─Öbi ostro┼Ťci od makro, do niesko┼äczono┼Ťci: przyk┼éad 04, przyk┼éad 05, przyk┼éad 06.

Magia wielkoformatowego polaroida: przyk┼éad 07, przyk┼éad 08 - zobaczcie jak g┼é─Öbia ostro┼Ťci idzie po skosie po trawie, przyk┼éad 09, przyk┼éad 10, przyk┼éad 11, przyk┼éad 12, przyk┼éad 13, przyk┼éad 14.

Na deser zostawiam niedawno przez siebie odkrytego KeithÔÇÖa Cartera.
Jego zdj─Öcia po prostu hipnotyzuj─ů. Osi─ůga to stosuj─ůc mi─Ödzy innymi "elastyczne" operowanie p┼éaszczyzn─ů ostro┼Ťci.
Zach─Öcam do przejrzenia wszystkich jego galerii.
Jednak kilka zdj─Ö─ç musz─Ö wskaza─ç palcem. (niestety zdj─Ö─ç nie mo┼╝na by┼éo bezpo┼Ťrednio podlinkowa─ç)

Na tej planszy, na zdj─Öciu 3 rz─ůd, 3 kolumna zauwa┼╝cie jak a┼╝ur ostro wyrysowanych w┼éos├│w przenika si─Ö z rozostrzonymi ga┼é─Öziami, a poni┼╝ej poprzez rozostrzone w┼éosy przenikaj─ů ostre ga┼é─Özie odbijaj─ůce si─Ö w wodzie.

Na kolejnej planszy mo┼╝emy zobaczy─ç przyk┼éad poziomo id─ůcej g┼é─Öbi ostro┼Ťci: zdj─Öcie w 4 rz─Ödzie, 4 kolumna a tak┼╝e skr├│cenie g┼é─Öbi ostro┼Ťci: 2 rz─ůd, 4 kolumna oraz 3 rz─ůd 1 kolumna.

...I na jeszcze jednej planszy mamy pi─Ökny przyk┼éad p┼éytkiej g┼é─Öbi ostro┼Ťci wyrazi┼Ťcie przechodz─ůcej po skosie: 3 rz─ůd, 2 kolumna. 

kontakt | studio | fotografia | kursy | panoramy | aktualnoÂci | galeria | wspˇ│praca | case studies | blog
© Studio Fantomas Micha│ Mazurkiewicz